Kabjasussidest põhjalikumalt

Peale mitmeaastast kabjasusside nillimist, info kogumist ja internetis tuhlamist otsustasin sel sügisel esimesed ära tellida. Kasutatud kabjasusse liigub palju ja nende hinnad on ca poole odavamad kui uutel. Otsustasin nende kasuks, et maksta väiksemat nn kooliraha kui need ei sobi. Samuti oli mul kindel soov tutvuda erinevate mudelite ja firmadega, et teha endale selgeks nende plussid ja miinused. Tellisin FB kabjasusside müügigruppidest, UK-st ja Saksamaalt, maksin Paypaliga ja pakid tulid kulleritega (ühel korral sattus DHL express, kolmap ennelõunal tegin ülekande ja neljap pealelõunal olid juba mul ukse taga :D UK-st lennukiga tulid).

Esimesena tellisin Renegade Viper papud. Renegade'id ehk "rennie"d on uuena ühed kallimad turul olevad kabjasussid. Neid on paljudes värvides ja toodetakse USAs. Viper on nende uuem mudel. Neid soovitatakse kestvusratsutamisse just oma vastupidavuse ja hea jalaspüsimise tõttu. Disainilt on nad erilised, sest nende kabjaosa ja päkaosa on eraldi ning ühilduvad kaablisüsteemi abil. See võib tunduda keeruline ja kergesti purunev, kuid ei ole seda. Nende parim omadus tulenebki sellest, et kabjasuss on "kahes tükis" - olenemata sellest, kui kõrge või madal, suur või väike on päkapadjandite osa (heel bulbs), saab kabjasussi tagumise osa paigutada just täpselt õige koha peale. Sest üks asi on mõõdutabeli järgi valida välja kabja alla sobiv osa aga kui see ülejäänud jalakujuga ei sobi, tekib ikkagi probleem. Mõõdutabeli järgi oleksid need pidanud sobima aga tegelikkuses olid veidi väiksed. Nimelt kabja kõige laiem koht asub Brokil veidi tagapool ja seega jäi sussi põhi päka poolt veidi kitsaks. Samas ühe pikema testsõidu ma tegin nendega metsas ka ja nende kiituseks võin öelda, et isegi kui kaablid olid lõdvalt (mul oli ühel sussil kaabel valesti kinnitatud ja vajus lahti trenni ajal), siis see suss küll sellist nägu polnud, et kuskile kaduma hakkaks. Ma ei tea palju ma sellega nii ringi kappasin aga kindlasti mitte aeglaselt ja tasasel pinnasel...

Järgmisena tellisin siis suuremad sussid. Kõigepealt tegin proovi Easyboot Glove sussidega, mis minu hobusele tuli võtta Wide mõõdus (tema kabjad on ümarad või isegi laiust rohkem kui pikkust). Need aga olid silmnähtavalt suured, kuigi mõõdutabeli järgi oleksid pidanud sobima (tegelikult ma oleksin võtnud numbri väiksema, et saada snug fit aga kuna eelmised jäid väikseks, siis võtsin need suuremad). Ja isegi kui õiges mõõdus, siis ma ei tea kas päkaosa oleks sobinud (mu hobusel pole just väga standardsed kabjad). Seda mudelit muidu soovitatakse ka rännakukasutusse ja üldse on see laialt levinud (palju suurusi ja norm hind). Siis tegin proovi Renegade Classic (no meeldivad selle firma omad rohkem) sussidega number suuremas mõõdus kui eelmised. Kuigi mudel on vanem siis nad on üsna sarnased. Päkaosa peaks vanemal mudelil olema veidi laiem kui uuemal. Kui veel vanemat ja uuemat mudelit võrrelda, siis vahepeal on ikka tootearendust ka tehtud (materjalisegu on teine, disainis väiksed muutused, parem heel captivator'i pehmendus kuna liimitud mitte eemaldatav). Kuna nende kahe numbri vahe on üsna suur, siis need jäid veidi suureks :D Võite aimata mu pettumust. Õnneks nüüd tuli turule ka vahepealne number aga seda kasutatult saada pole veel lootust. Panin neile tallad sisse (saab tellida spets taldu aga ma tegin ise EVA foam'ist), jalas püsivad aga pole päris selline istuvus nagu ma sooviks.

Põhimõtteliselt peaksid need esimesena tellitud sussid sobima tagumistele kapjadele. Siin tuli proovides veel selline huvitav asi välja, et nende susside heel captivator'id on erineva laiusega. Ja kuna minu hobuse tagumiste kapjade heel bulbs osa on laiem, siis ma peaks oma sussidel vahetama omavahel ära need tagumised osad. Aga ma pole seda teinud ega proovinud, sest seoses talve tulekuga kadus ära igasugune kabjasusside vajadus :D

Siis käisin vaatamas ja katsumas ka Scoot Boot susse. Need on üsna toredad tundunud, sest nad on väga kerged ja lihtsad. Vähem väljaulatuvaid osi ja huvitav vee väljavoolu ava eesosas. Aga enda hobusele ikkagi ostma ei hakkaks kuna nendega pole päkk kaitstud (kui kruusa peal võidu ei sõida siis see muidugi pole üldse probleem, eriti kui hobusel pole madalat päkka) ja ma ei tea kas selle päkaosa kõrgus sobiks (ei ole muudetav). Muide neid toodetakse Austraalias.

Nii palju kui ma sobitamise kohta lugenud olen siis:
Renegade sussid peavad olema pigem lõdvemalt kui tihkelt.
Easyboot peaks olema pigem tihkelt ümber.
Cavallod peaks võtma pigem suurus väiksem kui mõõdutabel soovitab.
Väga hea ülevaade erinevatest mudelitest ja valimise juhend on Hoof Boutique e-poe kodulehel, vaadake kindlasti.

Kui mõõdutabelite järgi alguses vaatama hakkasin, siis nt Renegade puhul vaatasin, et mul läheb vaja cutback versiooni. Reaalsuses aga nii ei olnud. Vahe tuli sellest, et mu hobusel on underrun heels ja seega kabja toetuspind nn eespool kui peaks. Mõõt aga ei võta arvesse päkaosa suurust, mis minu hobusel on selle võrra pikem. Õnneks otsustasin ikkagi standardsete susside kasuks ja olin valmis neid vajadusel mudima (neid konkreetseid võib ka ise kodus lühemaks lõigata, ka teiste toimingute jaoks on netis õpetused olemas).

Niisiis on kabjasusside sobivus ikkagi proovimise teema ja kui ei alusta kuskilt, siis ei saagi teada, et millised sobiksid ja millised mitte. Umbes nagu jalanõude ostmine. Kui on vaja robustsemaid koplisse või jalutamiseks või taastumisperioodiks, siis tasubki võtta selleks mõeldud sussid ja need andestavad mõõtevead ja saab sisse panna taldu (umbes nagu villaste sokkidega võid korra üle õue käia ka suvalistes kalossides). Kui on eesmärk leida sellised, millega saaks sõita 80 km võistlustel, siis peab see olema perfect fit ja seal tulebki valida ja sobitada väga hoolsalt (umbes nagu võistlustossud maratoniks). Ühtede kabjasussidega saab teoreetiliselt teha kõike aga no see võib ka olla sama keeruline kui toasusside-peokingade-laudakummikute ühildamine.

Kes tahab nõu valimisel ja abi mõõtmisel, siis aitan hea meelega ja jagan oma kogemusi (kõike ei jõua kirja panna). Mu esimene reaktsioon, kui ma esimesed sussid kätte sain ja proovisin - need on GENIAALSED asjad, miks Eestis neid peaaegu üldse ei kasutata??




No comments: